تمام زندگي من محمد صدرا تمام زندگي من محمد صدرا ، تا این لحظه: 18 سال و 7 ماه و 25 روز سن داره

صدگل

رنگ اتاق كودك

1390/4/1 12:03
نویسنده :
1,480 بازدید
اشتراک گذاری

اگر به خانه جديدى نقل مكان مى كنيد و به دنبال انتخاب رنگ مناسبى براى نقاشى اتاق كودكتان هستيد و يا قصد داريد دكوراسيون اتاق او را تغيير دهيد مطالعه اين مطلب مى تواند كمك مفيدى براى شما باشد. رنگى كه براى دكوراسيون اتاق كودك در نظر مى  گيريم بايد با مقطع سنى كه كودك شما در آن قرار دارد متناسب باشد. در طول سال اول زندگى رنگ هاى ملايم براى اتاق كودكان بهترين انتخاب هستند، چرا كه نوزاد به نور و سايه بيشتر توجه نشان مى دهد تا تفاوت رنگ ها. از اين رو اتاق خواب نوزادان بايد با رنگ هاى روشنى مانند سفيد و كرم و يا رنگ هاى زرد، صورتى، آبى يا سبز روشن رنگ آميزى شود. هرچه كودك بزرگ تر مى شود با به كارگيرى رنگ هاى شاد و درخشان در اتاق مى توان فضايى جذاب و سرشار از انرژى و تحرك براى او فراهم آورد.اگرچه استفاده از رنگ هاى روشن و طرح هاى شاد كه مورد پسند كودكان بوده و موجبات تحريك خلاقيت آنها را فراهم مى آورند در اتاق كودكان توصيه مى شود اما همواره بايد دقت كرد كه دكوراسيون اتاق كودكان در عين بشاشيت و شادى بيش از اندازه شلوغ نباشد تا موجب بى قرارى و سلب  آرامش كودك نشود.ا ز آنجا كه در انتخاب دكوراسيون اتاق كودكان رعايت اصول ايمنى در درجه اول اهميت قرار دارد براى رنگ آميزى اتاق كودكان بايد همواره از رنگ هايى استفاده كرد كه در ساختمان آنها سرب به كار نرفته باشد. پس از اطمينان از بى زيان بودن نوع رنگ مصرفى نوبت به انتخاب يك زمينه رنگى براى اتاق كودك مى رسد. براى طراحى رنگى دكوراسيون اتاق كودكان دو راه وجود دارد: استفاده از رنگ هاى شاد و درخشان و ديگرى ايجاد فضايى مملو از رنگ هاى ملايم و رويايى كه اسباب بازى هاى رنگارنگ كودك در آن نقش آكسان هاى رنگى را ايفا مى كنند. هنگام طراحى رنگ در دكوراسيون اتاق كودك بايد به خاطر داشت كه اغلب كودكان مجموعه اى از اسباب بازى هاى رنگارنگ را در فضاى اتاق خود جاى خواهند داد كه بى شك نماى اتاق را تحت تاثير قرار مى دهند.گاهى اوقات انتخاب رنگ و دكوراسيون اتاق كودك با توجه به جنسيت او انجام مى شود. بسيارى از والدين رنگ هاى گرم و ملايمى مانند صورتى و بنفش ياسى را براى دختران و رنگ هاى آبى و سبز را براى فرزند پسرشان مى پسندند. همچنين در ميان كودكان بزرگ تر كه قادر به اعمال سليقه خود در انتخاب رنگ  و دكوراسيون اتاقشان هستند بسيارى از دختران فضايى رويايى و دخترانه و بسيارى از پسران رنگ هاى پرسايه و شاد با كنتراست بيشتر را مى پسندند. دختران دكوراسيونى مملو از رنگ هاى صورتى، سفيد و بنفش، تور، روبان و حرير و فضايى فانتزى و روياگونه را ترجيح مى دهند. از اين رو توجه به جزييات ريز و كوچك در اتاق دختران اهميت بيشترى مى يابد. در دكوراسيون اتاق دختران هارمونى و هماهنگى بيشتر و در اتاق پسران رنگ هاى متضاد و كنتراست بيشتر ترجيح داده مى شود. اما در دنياى امروز طراحى دكوراسيون اتاق كودكان بر پايه جنسيت آنها چندان توصيه نمى شود و حتى بسيارى از والدين رنگ هايى چون پرده هاى گوناگون زرد (از ليمويى و كرم تا زرد پرتقالى و نارنجى) را كه علاوه بر روشنايى و نشاط كافى براى اتاق كودك به جنسيت خاصى نيز منتسب نيست ترجيح مى دهند. در هر حال بايد از محدودكردن انتخاب كودكان در رنگ دكوراسيون اتاقشان پرهيز كرد و به خاطر داشت كه الزاماً نبايد اتاق دختران صورتى و اتاق پسران آبى باشد.

چطور نور اتاق خواب كودك را تنظيم كنيم؟

يكي از مسائل مهمي‌كه در اتاق خواب كودك بايد به آن توجه شود، وضعيت نور اتاق است.

البته كودك درس‌خوان شما بايد در اتاق خصوصي خود كه معمولا تكاليف مدرسه را هم در آنجا انجام مي‌دهد، نور كافي داشته باشد اما اهميت نور، فراتر از خصوصيات فردي و شخصيتي كودك است. نور، عنصر لازمي‌است كه هيچ كودكي - چه درس‌خوان و چه تنبل - نبايد از آن محروم بماند و هر انساني - چه كودك و چه بزرگسال - براي ادامه حيات به آن نياز دارد.


چطور اتاق خواب كودك را بچينيم؟

دلتان مي‌خواهد بچه‌هايي درسخوان و باهوش داشته باشيد؟ اگر مي‌خواهيم انسان‌هايي موفق و فهميده به جامعه و به دنيا تحويل دهيم اول از همه بايد محيطي سالم و امن براي رشد كودكمان فراهم بياوريم.

يكي از مهم‌ترين نكاتي كه در تاريخچه دكوراسيون داخلي به آن اهميت داده شده نحوه چيدمان اتاق خواب است. طراحي اتاق خواب كودكان بسيار مهم است.

اگر شما صاحب فرزند كوچك پسري هستيد اين مطلب را حتماً مطالعه كنيد.

 

اتاق‌خواب پسربچه‌ها تفاوت كمي با اتاق خواب دختربچه‌ها دارد، شيوه دكوربندي آنها تا حدودي متفاوت است و اين تفاوت به تفاوت‌هاي نسبي شخصيتي دختر و پسربچه‌ها بازمي‌گردد. سعي كنيد اتاق خواب پسربچه‌ها از فضاي مناسبي براي جست‌وخيز و جنب‌وجوش خاص پسرانه‌شان برخوردار باشد. پسربچه‌ها ذاتاً به جست‌و‌خيز علاقه دارند. آنها به كشتي گرفتن با همنوعان و همسن‌وسالان خود نيز علاقه زياد دارند، پس خوب است كه در صورت امكان سطح پوششي مناسبي براي اين نوع علاقه‌مندي آنها در اتاق‌خوابشان فراهم كنيد. در نظر گرفتن كتابخانه‌اي كوچك با چندين جلد كتاب آموزشي، دانستني و داستان اين امكان خوب را فراهم مي‌كند تا ناخواسته علاقه آنها به كتاب و كتابخواني را افزايش دهيد. سعي كنيد در هر روز حداقل دقايقي را با آنها براي خواندن كتاب، بازي كردن و صحبت كردن به زبان بچگانه‌شان صرف كنيد، چه خوب است كه حتماً سري به اتاق خوابشان بزنيد و با قرار گرفتن در دنياي كوچكشان، خود را بيش از هر زمان ديگري به آنها نزديك كنيد، اين وضعيتي است كه در خصوص دختربچه‌ها هم صدق مي‌كند. پسربچه‌ها ذاتاً به اسباب‌بازي‌هايي همچون آدم‌آهني، تفنگ و وسايل توپي علاقه زياد دارند. پس با تهيه لوازمي از اين دست و با تشريح قسمت‌هاي مختلف آنها علاوه بر سرگرم كردن پسربچه ها، اطلاعات اوليه ذهني‌شان را نيز درخصوص اين‌گونه وسايل كه مدل كوچكي از طرح‌هاي بزرگ و اصلي هستند، افزايش دهيد. در دكوربندي اتاق پسربچه‌ها از همفكري با آنها دريغ نكنيد. با چنين كاري آنها را براي نظردهي در شرايط مهم‌تر زندگي آماده خواهيد كرد و قواي ابتكارورزي را در آنها بيشتر و بيشتر خواهيد نمود. براي دكوربندي اتاق پسربچه‌ها همچون دختربچه‌ها زمان كافي توأم با شادماني صرف كنيد.
منبع:‌ ايده‌

تزئين اتاق كودك

 


تزئين اتاق كودك بايد مهيج و فانتزي باشد. اولين چيزي كه بايد در دكوراسيون‌بندي اتاق كودكتان به آن توجه داشته باشيد، اين است كه اين تزئينات بايد مطابق با سن و روحيه كودكانتان انجام گيرد. نبايد اتاق فرزند 3 ساله‌تان را مثل اتاق دختر 13 ساله‌تان تزئين كنيد. البته منظور اين نيست كه بايد هر سال با بالا رفتن سن فرزندتان تزئين اتاق او را به هم بزنيد. منظور اين بود كه بايد اتاق كودكان را با توجه به گروه سني آنها دكوربندي كنيد.
رنگ‌هاي متناسب براي اتاق كودك
ببينيد كودكتان به چه رنگي علاقه دارد. اگر هنوز سنشان به حدي نرسيده كه بتوانند به خوبي صحبت كنند، يك جعبه مداد رنگي در جلويش بگذاريد تا خود يكي از رنگ‌ها را كه دوست دارد انتخاب كند. كودكان بزرگ‌تر خود مي‌توانند به شما بگويند كه دوست دارند رنگ اتاقشان چه رنگي باشد. يادتان باشد كه اولويت با علاقه خود بچه‌هاست. سعي نكنيد مدل و رنگ دلخواه خودتان را به زور به بچه‌ها تحميل كنيد. شخصيت آنها از همين سنين شكل مي‌گيرد و اتاقشان مي‌تواند آينه خوبي براي نشان دادن شخصيتشان باشد. البته منظورم طرح و رنگ‌هاي غيرمعقول آنها نيست. بايد محدوديت تعيين كنيد اما باز آنها را در انتخابشان آزاد بگذاريد.
اتاق كودكتان را با ابتكار تزئين كنيد
از تخيل و ابتكارتان استفاده كنيد و از كودكتان نيز براي رنگ كردن اتاق‌ها كمك بخواهيد. ديوارهاي اتاق مي‌تواند به طرز مبتكرانه‌اي با نقاشي‌هاي كودكتان تزئين شود. مي‌توانيد از آلبوم‌ها و عكس‌هاي ويژه در مجلات و اينترنت در اين زمينه كمك بگيريد.
مبلمان اتاق كودك
با وجود طراحي‌هاي جالب و خاص براي مبلمان اتاق كودك موجود در بازار، كار شما كمي ساده‌تر شده است. مي‌توانيد اتاق دخترتان را مثل اتاق پرنسس‌ها صورتي و رمانتيك تزئين كنيد. مي‌توانيد اتاق پسرتان را شكل قهرمانان يا اتومبيل‌سواران طراحي كنيد كه مثلاً تختخوابش به شكل ماشين مسابقه باشد. و يا بسياري طرح‌هاي ديگر كه مطابق با علاقه و روحيه كودكتان نيز باشد.

 |+| نوشته شده در  یکشنبه پانزدهم اردیبهشت 1387ساعت 15:6  توسط مجید  |  آرشیو نظرات
البته كودك درس‌خوان شما بايد در اتاق خصوصي خود كه معمولا تكاليف مدرسه را هم در آنجا انجام مي‌دهد، نور كافي داشته باشد اما اهميت نور، فراتر از خصوصيات فردي و شخصيتي كودك است. نور، عنصر لازمي‌است كه هيچ كودكي - چه درسخوان و چه تنبل - نبايد از آن محروم بماند و هر انساني - چه كودك و چه بزرگسال - براي ادامه حيات به آن نياز دارد. به طور كلي، وضعيت نور اتاق خواب كودكان به لحاظ نيازهاي خاص اين سنين، توجه و حساسيت بيشتري نسبت به اتاق خواب بزرگسالان مي‌طلبد. كودك نيز مانند فرد بزرگسال، بايد نوري در اتاق خواب داشته باشد كه هنگام روز، انجام كارهايي از قبيل پوشيدن لباس و پيداكردن اشيا را به‌خوبي امكان‌پذير كند، امكان تشخيص رنگ‌ها را به او بدهد و براي كارهايي همچون نقاشي و مطالعه و نوشتن تكاليف درسي، مقدار كافي و جهت مناسبي داشته باشد؛ مثلا جهت تابش نور – چه از پنجره و چه از چراغ مطالعه – نسبت به ميز تحرير براي فارسي‌زبان‌ها كه جهت خط نوشتاري آنها از راست به چپ است، بايد از چپ به راست باشد. هنگام شب نيز بايد آنقدر نور در اتاق باشد كه كودك، هم بتواند خوب استراحت كند و هم در صورت نياز به برخاستن از تختخواب در نيمه‌شب، توانايي تشخيص اشياي پيرامون خود را داشته باشد. مهم‌ترين نكته‌اي كه در مورد نور مصنوعي اتاق كودك بايد مورد توجه قرار بگيرد، ايمني است. در مورد خردسالان و نوزادان، به نور كم‌شدتي احتياج داريد كه در طول دفعات فراواني كه به كودك سر مي‌زنيد تا به او غذا بدهيد، پوشكش را عوض كنيد يا او را بخوابانيد، توانايي ديد كافي را در اختيارتان بگذارد. از يك چراغ خواب دوشاخه‌دار يا يك چراغ كوچك حباب‌دار با لامپي كه ولتاژ آن زياد نيست(حداكثر 12ولت) استفاده كنيد.
اين نكات ايمني را در اتاق خواب كودك در نظر داشته باشيد:
- مطمئن شويد كه انگشتان كودك كنجكاوتان نمي‌تواند روكش قطعات برقي را بردارد، به حباب داغ چراغ برسد يا به سيم‌كشي برق نزديك شود.
- از لامپ‌هايي استفاده كنيد كه به ديوار نصب مي‌شوند. چراغ‌هاي پايه‌دار ممكن است به‌سادگي واژگون شوند.
- اگر كودك‌تان كامپيوتـــر يا تلويزيـــون در اتاقـــش دارد، اجــازه ندهيد در تاريــكي مطلق به صفحه مونيتور يا تلويزيون خيره شود. براي چشم كودك بهتر است كه هنگام نگاه‌ كردن به تلويزيون، چراغ كم‌نوري در اتاق، روشن باشد. اين چراغ ممكن است يك لامپ قابل‌تنظيم سقفي يا چراغ مطالعه‌اي باشد كه شعاع آن از سقف به ميز تحرير مي‌تابد. چراغ‌هاي ديمردار براي اتاق كودك عالي هستند. اين چراغ‌ها ذهن كودك را براي خوابيدن آماده مي‌كنند. در مورد طرح نور اتاق كودك، به ياد داشته باشيد كه كودك شما مدام رشد مي‌كند و نيازها و علايق او نيز در حال تغيير است؛ بنابراين طرح نور اتاق او نيز بايد قابليت تغيير مداوم را داشته باشد. براي سنين مختلف، انواع طرح‌هاي دكوراتيو چراغ از هواپيما تا چرخ‌وفلك را مي‌توانيد پيدا كنيد.
تزیین اتاق بچه ها به این شکل به نظرم خیلی زیبا و راحت اومد . با صرف هزینه کم و گذاشتن وقت با کمک بچه ها می تونید اتاقشون رو به این خوشگلی در بیارید . این عکس ها و برچسب ها رو هم می تونید از بیرون تهیه کنید یا خودتون در منزل به کمک بچه ها درست کنید .

 
 
دکوراسیون اتاق کودک

این هم یه اتاق ساده ی دیگه برای اونهایی که نمی تونن رنگ اتاق رو تغییر بدن.

در ابنجا رنگ تخت و پا تختی با رنگ دراور و اینه و کنسول متفاوت شده و از یکنواختی در امده.


اتاق كودک
آماده كردن يك اتاق براي كودك نورسيده هميشه بخشي از لذت بچه دار شدن و توسعه يك خانواده است و تولد نوزاد همواره واقعه اي است كه ديگر اعضاي خانواده چند ماه در انتظار آن بوده اند. والدين اغلب با عشق و علاقه فراوان اتاق اولين نوزاد خود را آماده مي كنند و وسايل لازم براي آسايش و راحتي او را تدارك مي بينند. اما در حقيقت نوزادان براي آسايش و زندگي راحت به وسايل و ابزار متعدد و بي شماري نياز ندارند و اغلب نيازهاي واقعي آنها به چند وسيله ابتدايي محدود مي شود.


در تهيه و تدارك اتاق نوزاد يكي از مهم ترين نكاتي را كه بايد همواره به خاطر داشته باشيم، رشد و تغيير بسيار سريع نوزادان و نيازهايشان است. از اين رو هنگام برنامه ريزي براي دكوراسيون اتاق كودك از رنگ آميزي و پوشش ديوارها و كف اتاق گرفته تا خريد وسايلي مانند تخت و كمد و از اين قبيل چيزها ، بايد اين واقعيت را در نظر داشته باشيم كه اغلب وسايل نوزادان پيش از آنكه فرسوده شوند بي استفاده مي شوند و نوزاد به دليل رشد سريع و تغييرات محسوس در زماني كمتر از يك سال قادر به استفاده از بسياري از وسايل اوليه اش نخواهد بود. بنابراين در انتخاب وسايل و رنگ آميزي اتاق نوزاد اين سرعت را به خاطر داشته باشيد و از رنگ هايي بهره بگيريد كه براي چند سال اوليه زندگي كودك مناسب باشند. همچنين وسايلي چون تخت و كمد را به گونه اي انتخاب كنيد كه در چند سال آتي نيز قابل استفاده باشند. بسياري از تختخواب هايي كه براي نوزادان ساخته مي شوند قابل تغيير بوده و به راحتي به طول تختخواب اضافه مي شود يا نرده هاي كنار تخت در اين تختخواب ها امكان جدا شدن داشته و مي توان به راحتي آنها را كنار گذاشت. به اين ترتيب تخت جوابگوي نياز كودك تا سنين ۸-۶ سالگي خواهد بود و والدين مجبور به صرف هزينه مجدد براي تغيير تخت پس از ۳ سال اول زندگي نيستند و يا كشوهايي كه از سطح رويشان مي توان به عنوان جاي تعويض لباس و پوشك نوزاد استفاده كرد در همه سنين به عنوان كشوهايي كه لوازم گوناگون كودك را در خود جاي مي دهند قابل استفاده هستند.


هنگام برنامه ريزي براي اتاق نوزاد به سيستم گرمايي و نورپردازي اتاق نيز توجه داشته باشيد. دماي اتاق نوزاد بايد همواره بين ۱۹ تا ۲۲ درجه سانتيگراد باشد. از اين رو با توجه به امكانات منزل بايد راهي ايمن براي تامين اين دما در اتاق كودك در نظر گرفته شود.


نور مستقيم و درخشان براي نوزادان مناسب نيست. به همين دليل براي تلطيف نور خورشيد در روز از پرده هاي نازكي كه نور را از خود عبور داده اما از تندي آن مي كاهند براي پنجره هاي اتاق نوزاد استفاده كنيد و در شب براي تأمين نور اتاق از چراغ هايي كه نور را به سقف مي تابانند براي ايجاد نور غيرمستقيم و كافي بهره بگيريد. نور اتاق كودك در طول شب نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا كه نوزادان اغلب در طول شب نياز به تغذيه دارند و اتاق نوزاد بايد در شب از ميزاني از نور بهره مند باشد تا ضمن آنكه مادر را به انجام امور معمولي چون تغذيه كودك و يا تعويض پوشك او قادر مي سازد موجب بيداري كامل و هوشيار شدن نوزاد نيز نشود. استفاده از كليدهاي تايمردار كه مقدار نور را تنظيم مي كنند يكي از بهترين راه هاي پاسخگويي بر اين نياز است. در غير اين صورت مي توان از چراغ خواب هاي كوچك نيز براي تأمين اين مقدار نور سود برد.


براي پنجره هاي اتاق نوزاد بهتر است علاوه بر پرده اتاق يك آستري ضخيم نيز در نظر بگيريد تا در مواقع لزوم بتوانيد اتاق را در طول روز نيز تاريك كنيد.


اگرچه اولين انتخابي كه براي پوشش كف اتاق نوزاد به نظر مي رسد يك پوشش نرم و راحت است اما بايد اين امر را نيز در نظر داشته باشيم كه ظرف چند ماه ، نوزاد ما تبديل به كودك نوپايي مي شود كه انواع مايعات و نوشيدني ها و مواد غذايي گوناگون را به دست گرفته و بر روي زمين اتاق خواهد ريخت. بنابراين پوشش كف اتاق را از نوعي در نظر بگيريد كه ضمن نرمي و لطافت به راحتي تميز شود.


نوزاد علاوه بر تختخواب اصلي ، اغلب به يك تخت چرخدار متحرك و كوچك و يا يك گهواره نيز نياز دارد كه در ماه هاي اوليه تولد، در كنار تخت مادر قرار گرفته و اين امكان را به مادر بدهد تا براي رسيدگي و مراقبت از نوزاد در طول شب مجبور به طي مسافت ميان اتاق ها نباشد. پس از چند ماه اول ، زماني كه دفعات بيدار شدن نوزاد در شب كاهش مي يابد و مادر نيز توان از دست رفته را باز مي يابد مي توان نوزاد را به اتاق مخصوص و تختخواب اصلي اش انتقال داد.


چنانچه اتاق كودك جاي كافي داشته باشد يك مبل يا صندلي راحت براي مادر در اتاق نوزاد در نظر بگيريد تا مادر جاي راحتي براي نشستن هنگام شيردهي و مراقبت از نوزاد داشته باشد.


ضمن طراحي و برنامه ريزي براي دكوراسيون اتاق كودكان علاوه بر اموري كه ذكر شد توجه به ايمني نيز نبايد فراموش شود. همواره بايد به وسايلي كه در دسترس نوزاد و يا كودك نوپا قرار دارند از قبيل آنچه از درون تخت براي كودك قابل دسترسي است دقت و توجه داشت. همچنين سطح كف اتاق نبايد از مواد ليز و لغزنده باشد و پريزهاي برق كه در ارتفاع كم نصب شده اند بايد با استفاده از وسايل مخصوص موقتاً مسدود شوند
اتاق بچه ها باید چه رنگی باشد؟
  

اگر به خانه جدیدى نقل مكان مى كنید و به دنبال انتخاب رنگ مناسبى براى اتاق كودكتان هستید یا قصد دارید دكوراسیون اتاق او را تغییر دهید، مطالعه این مطلب مى تواند كمك مفیدى براى شما باشد. رنگى كه براى دكوراسیون اتاق كودك در نظر مى گیریم باید با مقطع سنى كه كودك شما در آن قرار دارد متناسب باشد. در طول سال اول زندگى رنگ هاى ملایم براى اتاق كودكان بهترین انتخاب هستند، چرا كه نوزاد به نور و سایه بیشتر توجه نشان مى دهد تا تفاوت رنگ ها. از این رو اتاق خواب نوزادان باید با رنگ هاى روشنى مانند سفید و كرم و یا رنگ هاى زرد، صورتى، آبى یا سبز روشن، رنگ آمیزى شود. هرچه كودك بزرگتر مى شود با به كارگیرى رنگ هاى شاد و درخشان در اتاق مى توان فضایى جذاب و سرشار از انرژى و تحرك براى او فراهم آورد. اگرچه استفاده از رنگ هاى روشن و طرح هاى شاد كه مورد پسند كودكان بوده و موجبات تحریك خلاقیت آنها را فراهم مى آورند در اتاق كودكان توصیه مى شود، اما همواره باید دقت كرد كه دكوراسیون اتاق كودكان در عین بشاشیت و شادى، بیش از اندازه شلوغ نباشد تا موجب بى قرارى و سلب آرامش كودك نشود.

    

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به صدگل می باشد